Voorbereiding

Om ons voor te bereiden hebben we Hafskip flink aangepakt. Hieronder staan een aantal van de klussen die we hebben uitgevoerd;
in de basiscoat wachtend op een nieuw kleurtje
  • volledige romp laten stralen en met 5 lagen opnieuw gespoten,
  • diverse slechte plekken in de romp uitgeslepen en vervangen,
  • Lekke gasbun vervangen door een nieuwe aluminium gasbun voor 2 grote gasflessen,
  • nieuwe buiskap en huik laten maken,
  • extra rif (4e) in grootzeil ipv trysail.
  • nieuwe grote passaatfok laten maken.
  • zeereling vervangen,
  • "glas" dekluiken vervangen,
  • 2 ventilatie luchthappers met doradebox geïnstalleerd,
  •  Ais, plotter, radar, nieuwe marifoon, antenne en SSB geïnstalleerd,
  • watertank gecementeerd,
  • voorstag laten vervangen,
  • motor vervangen in verband met een te lage compressie,
    kaalhalen binnenschip en
    alvast in de owatrol
  • binnenschip staal zoveel mogelijk kaalgehaald en opnieuw geverfd,
  • binnenschip waar nodig extra geïsoleerd,
  • binnenschip al het houtwerk opnieuw gelakt,
  • keuken vervangen en een nieuwe koelbox in keukenblad gemaakt,
  • electra bekabeling grotendeels vervangen en verlichting vervangen naar LED,
  • Accu's vervangen naar 3 x 105 ah accu's van Wilco Royal + een 70 ah start accu.
  • Windmolen een grote beurt gegeven,
  • Dieselkachel geïnstalleerd (Heatpoll).
  • Verschillende plekken (opnieuw) isoleren

Ook zelf hebben we ons natuurlijk goed voorbereid:
Bouwen koelbox

Beide hebben we vaarbewijs 1 + 2 gehaald en TKN (Theoretische Kust Navigatie). Ook hebben we samen een maritieme survivaltraining gevolgd op de Maasvlakte en een cursus EHBO aan boord.

Bram heeft diverse cursussen gevolgd met betrekking tot electra, lassen en dieseltechniek. Daarnaast is hij zendamateur geworden.

Petra heeft de opleiding Marcom A gevolgd en een cursus meteorologie.


Daarnaast hebben we natuurlijk jarenlang het internet afgestruind op zoek naar informatie en inspiratie. Grote inspiratiebronnen zijn; sy-duende.com (later is het geweldige boek "Blijven drijven" verschenen), blauwepinquin.blogspot.com ("Dat nemen ze je nooit meer af"), het boek "Aarden op zout" van Ruth Gerritse en Mark Woud en natuurlijk het boek van Olav Cox ritmevandeoceaan.nl.
Dieselkachel geïnstalleerd


We hebben diverse tochten gemaakt naar o.a. België, Engeland, Denemarken en Noorwegen om de praktische ervaring wat uit te breiden.

En last but not least hebben we 5 jaar keihard moeten sparen om het hele gebeuren te financieren. We hebben bij vertrek ongeveer voor drie jaar budget. We zullen dus tussendoor her en der wat inkomen moeten versieren. Hoe we dat gaan doen is nog een raadsel. Zodra we hier zelf over uit zijn zullen we het zeker melden op onze site!
Al met al een erg mooi bootje geworden!



Reacties

  1. Dag Petra en Bram!
    Ha, we hebben jullie blog gevonden. Via het blog van de Agape. Eigenlijk hadden we ook gewoon kunnen googlen naar Hafskip, maar soms lopen dingen zoals ze lopen. Wat gaaf dat jullie met Hafskip op reis gaan! Het is een prachtig schip om veel redenen. Niet in de laatste plaats de zeewaardigheid want oh wat is het een sterk schip dat zich goed gedraagt in slecht weer. En ze is prachtig natuurlijk, mooi in het haar oorspronkelijke zwarte kleur. Nadelen zijn er ook, maar die mogen jullie zelf uitvinden :-). Jullie hebben ooit een bericht achtergelaten op ons blog, maar blogspot geeft geen emailadressen vrij en we hebben jullie nooit terug kunnen berichten. Inmiddels hebben we ook ons emailadres op het blog staan. Leuk om wat meer over jullie voorbereidingen en plannen te lezen de komende tijd. Puff is vanaf juli weer in Nederland en jullie zijn meer dan welkom om eens een kijkje te komen nemen en te praten over de ins en outs van onze schepen. We hebben heel wat te vertellen ;-). Ons emailadres is in ieder geval leonenfriedaopreis@gmail.com. We zijn de Puff-crew voor het geval dat niet duidelijk was. Wanneer willen jullie eigenlijk vertrekken?
    Succes en veel groetjes
    Leon en Frieda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten